Na tropie BOLKA

Dziedzictwo Morza

30 sierpnia 2022

Holownik Bolek

Od lat zbieramy i weryfikujemy informacje o wrakach znajdujących się w wodach naszego kraju. Na początku 2010 roku do członków naszego stowarzyszenia dotarła informacja o wraku holownika parowego, znajdującego się w jednym z kanałów dochodzących do Jeziora Dąbie koło Szczecina.

W 2012 roku stowarzyszenie otrzymało zgodę Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej oraz Zachodniopomorskiego Urzędu Ochrony Zabytków na prowadzenie poszukiwań na Jeziorze Dąbie. Wrak sonarem bocznym w lipcu 2012 roku zlokalizowali dla stowarzyszenia pracownicy firmy Escort. 26 sierpnia 2012 roku zostało przeprowadzone pierwsze nurkowanie na wraku, w celu jego identyfikacji. Dalsze badania wraku prowadzone były w ścisłej współpracy z firmami ESCORT oraz UW Service i trwały przez kolejne lata.

Dzięki materiałom archiwalnym dostarczonym przez Andrzeja Danilewicza, a szczególnie Waldemara Danielewicza, który udostępnił archiwalne zdjęcie Holownika Bolek, została przeprowadzona ostateczna identyfikacja jednostki. Lech Łucki oraz Lech Kocela przekazali stowarzyszeniu oryginalne plany stoczniowe jednostki.

W 2015 roku stowarzyszenie otrzymało zgodę na wydobycie wraku. Na przeszkodzie stanął jednak brak środków nie na wydobycie tylko na przeprowadzenie kompleksowej konserwacji całego holownika, członkowie stowarzyszenia zdawali sobie sprawę z faktu, że po wydobyciu wraku będzie on narażony na błyskawicznie zachodzące procesy korozji.

Na dzień dzisiejszy jest to jedyny, przedwojenny, kompletny holownik parowy, który dotrwał do naszych czasów na terenie Polski. Tego typu jednostek było kiedyś bardzo dużo w każdym porcie, były to tzw. czarne konie pociągowe, dzięki którym dany port żył i mógł funkcjonować. Ten cudem zachowany holownik jest nie tylko historią miasta Szczecin, ale przede wszystkim historią Portu Szczecin, dlatego warto zrobić wszystko, żeby go wydobyć, wyremontować i zachować dla kolejnych pokoleń Polaków.

Na tropie BOLKA, DZIEDZICTWO MORZA

Rys historyczny jednostki:

Prawdopodobnie wybudowany w jednej z holenderskich stoczni w 1912 lub raczej 1927 roku. Brak jest zachowanych dokładnych informacji o losach holownika przed 1945 r. W 1927 roku być może przeszedł remont, podczas którego wyposażono go w maszynę parową Van Smith o mocy 120 KM. Nieznane są jego losy w trakcie działań wojennych 1939-1945.

W 1947 roku jego wrak został wydobyty z dna Zalewu Wiślanego i wyremontowany w Stoczni Rzecznej w Elblągu. Od 1948 roku już jako „Bolek” figurował w spisie jednostek w Urzędzie Morskim w Gdyni. W 1950 roku przekazany został Przedsiębiorstwu Robót Czerpalnych i Podwodnych w Gdańsku. Od 1956 roku figurował w Bazie Sprzętu PRCiP w Szczecinie. Wycofany w 1968 roku. Rok później przekazany został Lidze Obrony Kraju w Szczecinie. Zatonął na początku lat 70-tych, w wyniku zbiegu różnego rodzaju okoliczności. 

Na tropie BOLKA, DZIEDZICTWO MORZA

Dane techniczne: (archiwum Polskiego Rejestru Statków)

długość: 18,00 m
szerokość: 4,51 m
zanurzenie: 1,98 m
wyporność: 37 BRT

napęd: 1 maszyna parowa podwójnego rozprężania firmy Van Smith, Rotterdam
moc: 120 KM
prędkość max: 9,5 węzła
załoga: 6 osób

Podziękowania:

Waldemar Danielewicz
Andrzej Danilewicz
Ewa Stanecka – ówczesny Zachodniopomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków
w Szczecinie
Andrzej Kreft – Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie
Firma ESCORT Sp z o.o.
Zakład Robót Hydrotechnicznych i Podwodnych UW Service
Lech Kocela – Muzeum Narodowe Szczecin
Lech Łucki, Jarosław Jarzyński

Badania wraku w latach 2012-2020 prowadziło Zachodniopomorskie Stowarzyszenie Dziedzictwo Morza przy współpracy firmy Escort, Zakładu Robót Hydrotechnicznych i Podwodnych UW Service oraz Muzeum Narodowego w Szczecinie i Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu. W pracach brali udział m.in.: Aleksander Ostasz, Paweł Mikołajewski, Marcin Motyliński, Paweł Adamski, junior Aleksander Ostasz, Dariusz Pietruszka, Wojciech Kocewicz, Katarzyna Pietruszka, Jędrzej Kocewicz, Michał Grabowski, Marek Matejski, Tomasz Jankowski, Przemek Korzeniewski.

Sprzęt używaty podczas prac:

Sonar skanujący MS1000 (900-1100kHz) firmy Kongsberg Mesotech
GPS Trimble SPS 551 pracujący w trybie DGPS
Kamera akustyczna ARIS – Sound Metrics Inc
Jednostka hydrograficzna s/y „Jędrek”

Propozycje

Kotwice z Wody – Niezapomniane Chwile na Polsko-Ukraińskim Pikniku Integracyjnym

Kotwice z Wody – Niezapomniane Chwile na Polsko-Ukraińskim Pikniku Integracyjnym

Zapraszamy do lektury naszego najnowszego artykułu, który przeniesie Was w sam środek niezapomnianego pikniku integracyjnego 'Kotwice z wody’. Odkryjcie, jak różnorodne atrakcje, edukacyjne gry i fascynująca wystawa kotwic w Skansenie Morskim w Kołobrzegu sprawiły, że to wydarzenie stało się prawdziwym sukcesem. Przygotujcie się na podróż pełną morskich przygód i poznajcie historię tego wyjątkowego dnia.

„Kotwice z Wody” – Przygoda Czeka!

„Kotwice z Wody” – Przygoda Czeka!

Zapraszamy do lektury naszej najnowszej zapowiedzi – pikniku integracyjnego 'Kotwice z Wody’. Odkryjcie, co przygotowaliśmy dla Was w tym wyjątkowym dniu. Od edukacyjnych gier, przez fascynujące pokazy, aż po niezwykłą wycieczkę na wystawę kotwic – to wszystko czeka na Was 18 lipca w Skansenie Morskim w Kołobrzegu. Dołączcie do nas w tej niezapomnianej przygodzie!

Gra Miejska „Bój o Kołobrzeg” – emocjonująca lekcja historii dla młodzieży

Gra Miejska „Bój o Kołobrzeg” – emocjonująca lekcja historii dla młodzieży

Zorganizowano z powodzeniem Grę Miejską – Bój o Kołobrzeg „Śladami bohaterów walk o Kołobrzeg w 1945 r.” dla mieszkańców i turystów. Gra Miejska, finansowana z Programu Społecznik 2022-2024, polegała na pokonaniu trasy 10 km i odwiedzeniu 9 punktów kontrolnych związanych z historią walk o Kołobrzeg w marcu 1945 roku. Gra miała na celu zapoznanie uczestników z historią bitwy o Kołobrzeg oraz przypomnienie o ofiarach, które zginęły podczas zdobywania miasta. Uczestnicy mieli okazję zwiedzić miejsca, gdzie toczyły się najcięższe walki oraz uczestniczyć w spacerze po miejscach pamięci w Kołobrzegu. Na końcu odbyły się zaślubiny z morzem na plaży w Kołobrzegu.

Gra Miejska – Bój o Kołobrzeg

Gra Miejska – Bój o Kołobrzeg

Czas na przygodę! Zagraj w grę miejską „Bój o Kołobrzeg” i przemierzaj malownicze uliczki miasta, rozwiązując zagadki i wykonując zadania.

Historia B-17 znalezionego w Zalewie Szczecińskim

Historia B-17 znalezionego w Zalewie Szczecińskim

Bombowiec Boeing B-17G o numerze płatowca 44-8046 z 457 Grupy Bombowej 750 Eskadry Bombowej Sił Powietrznych Armii Stanów Zjednoczonych został zestrzelony 7 października 1944 r. nad Zalewem Szczecińskim. Ostatni raz widziano go o godzinie 12:52.

Załoga B-17 na europejskich cmentarzach

Załoga B-17 na europejskich cmentarzach

Nazwisko Kapitana Alfreda Waltera Fischera widnieje na ścianie zaginionych Cmentarza Amerykańskiego w Margraten, w Holandii. Jest to jeden z największych amerykańskich cmentarzy wojennych na świecie, jedyny w Holandii.