Wstęp Grzegorza Witkowskiego, Podsekretarza Stanu Ministerstwa Infrastruktury

Dziedzictwo Morza

17 stycznia 2022

Grzegorz Witkowski

Szanowni Państwo

To bardzo znamienne, że elbląskie Muzeum Archeologiczno-Historyczne stało się miejscem ekspozycji symbolicznie łączącej ze sobą Zalew Szczeciński z torem wodnym prowadzącym ze stolicy Pomorza Zachodniego do Świnoujścia oraz Zalew Wiślany, który torem wodnym poprzez Mierzeję Wiślaną już niebawem skomunikuje Elbląg z portami Trójmiasta. Oba szlaki prowadzą do Bałtyku.

Tor wodny ze Szczecina do Świnoujścia już praktycznie został pogłębiony do 12,5 m. Eksponaty, które właśnie możemy podziwiać na wystawie objeżdżającej Polskę, zostały wydobyte z dna Odry właśnie w trakcie modernizacji tego toru.

To cenne znaleziska mają nie tylko wartość muzealną. Wydobyty średniowieczny miecz z pochwą, to przecież unikatowy skarb w skali światowej. Ale mamy też fragment silnika amerykańskiego samolotu, zestrzelonego podczas drugiej wojny światowej, mnóstwo elementów wyposażenia statków, dziesiątki kotwic, broni itd. Udało się je ocalić dla nas i przyszłych pokoleń.

Symbolika, o której wspomniałem, jest wielowymiarowa. Zmodernizowany tor wodny ze Świnoujścia do Szczecina to strategiczna inwestycja dla zespołu portowego, zapewniająca dynamiczny rozwój portu w stolicy Pomorza Zachodniego – a więc zachodniej części kraju, na granicy z Niemcami.

Z kolei budowany tor wodny na Zalewie Wiślanym z finalizowanym przekopem przez Mierzeję zapewni rozwój całego obszaru zalewowego z wszystkim portami i przystaniami tego akwenu we wschodniej części Polski. Przede wszystkim jednak będzie impulsem do rozwoju portu morskiego Elbląga, który ma przecież w swojej historii dobry czas przynależności do Związku Miast Hanzeatyckich. A jak wiemy z zachowanych źródeł – istnienie tego portu odnotowane jest już w XIII w.

Pamiętajmy też o bardzo ważnym znaczeniu geopolitycznym toru wodnego przez Mierzeję, w obszarze stanowiącym wschodnią flankę NATO i granice Unii Europejskiej – zwłaszcza w kontekście eskalowanych w ostatnim czasie zagrożeń ze strony Rosji i Białorusi.

Te dwa historyczne szlaki wodne, na obu Zalewach udało nam się połączyć inwestycjami, które są już w finalnej fazie realizacji otwierając perspektywy rozwoju w szeroko rozumianej gospodarce morskiej. Z nieukrywaną satysfakcją dodam, że dzieje się to z mocą sprawczą rządu Prawa i Sprawiedliwości. Dziękuję wszystkim, którzy proces rozwoju gospodarki morskiej wspierają. I zachęcam do oglądania wystawy zabytków wydobytych z Odry oraz fotograficznego kalejdoskopu realizowanych inwestycji na Zalewie Szczecińskim i Wiślanym.

Grzegorz Witkowski
Podsekretarz Stanu
Ministerstwo Infrastruktury

 Biuletyn: Wystawa „Zabytki toru wodnego Szczecin–Świnoujście” – Elbląg 2022

Propozycje

Bomba Tallboy w muzeum

Bomba Tallboy w muzeum

21 grudnia 2021 roku na dziedzińcu Muzeum Narodowego w Szczecinie – Muzeum Tradycji Regionalnych przy ul. Staromłyńskiej 27, na wystawie ,,Zabytki toru wodnego Szczecin Świnoujście”, zaprezentowane zostały pozostałości bomby Tallboy. Bomba Tallboy została znaleziona podczas inwestycji ,,Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m” prowadzonej przez Urząd Morski w Szczecinie.