Zabytki z toru wodnego
Mobilna, wielkoformatowa wystawa pt.: „Zabytki z toru wodnego Szczecin – Świnoujście” poświęcona jest zabytkom wydobytym z toru wodnego Szczecin-Świnoujście.
Wystawa powstała pod patronatem i przy współpracy Ministerstwa Infrastruktury oraz dzięki zaangażowaniu i pomocy wielu instytucji i firm.
Wystawa
W szczególności: Urzędu Morskiego w Szczecinie, Zachodniopomorskiego Stowarzyszenia Dziedzictwo Morza, Stowarzyszenia Miłośników Latarń Morskich, Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu, portalu Polska Morska, Klastra Morskiego Pomorza Zachodniego, Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie i Wrocławiu, Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. oraz konsorcjum wykonawczego robót na torze DIVO (spółka joint venture, utworzona przez firmy Dredging International oraz Van Oord).
Podczas inwestycji pn. ,,Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 metra”, realizowanej przez Urząd Morski w Szczecinie zostało wydobytych 100 ton obiektów zabytkowych. Jest to ewenement w powojennej historii naszego kraju. Efekt końcowy osiągnięty został dzięki ścisłej współpracy Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie z Zachodniopomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków oraz Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu i Zachodniopomorskim Stowarzyszeniem Dziedzictwo Morza.
Podczas tej jednej z największych, w powojennej historii Polski, przeprowadzanej na terenie Pomorza Zachodniego inwestycji, dzięki współpracy archeologów, muzealników oraz pasjonatów udało się zidentyfikować wiele wydobytych przedmiotów, pomimo że były to tzw. obiekty nowożytne lub militarne. Na wystawie prezentowana jest historia oraz teraźniejszość wydobytych w czasie prac, niejednokrotnie absolutnie wyjątkowych, obiektów.
Nurkowie natrafili na około 100 szt. różnego rodzaju i wielkości kotwic. Wydobyli zarówno te o ciężarze kilku kilogramów, jak i takie o masie kilku ton. Wśród nich zdarzały się unikaty, takie jak np. kotwice admiralicji, które w prostej linii wywodzą się jeszcze ze starożytności. Najwięcej wyłowiono rozmaitych patentowych, bezpoprzeczkowych kotwic Halla. Podczas prac saperskich nurkowie zlokalizowali i wydobyli kilkanaście najróżniejszych stalowych boi. Wyciągnięto również wiele przedmiotów związanych z lokalnym rybołówstwem lub szeroko rozumianym przemysłem połowowym. W wodzie znaleziono nie tylko zabytki, ale również sporo przedmiotów niebezpiecznych (m.in. miny, bomby, amunicję oraz niewypały i niewybuchy – wydobyto 1687 sztuk).
Nurkowie zlokalizowali także wiele uzbrojenia, w tym broń i osobiste wyposażenie żołnierzy. Wśród pozostałości pamiętających czasy II wojny światowej należy wymienić elementy niemieckiego pancernika kieszonkowego Lützow, który został zbombardowany przez brytyjskie samoloty 16 kwietnia 1945 r. w Świnoujściu, w Kanale Piastowskim, m.in. bombami Tallboy.
Kolejną wyłowioną ciekawostką są pozostałości amerykańskiego, czterosilnikowego samolotu bombowego dalekiego zasięgu Boeing B-17 Flying Fortress (m.in. trójłopatowe śmigło, gwiazdowy silnik lotniczy Wright R-1820-97 Cyclone serii G oraz wielkokalibrowy karabin maszynowy Browning 50 cal M2 (Nr 1183636)). Bombowiec Boeing B-17G, o numerze płatowca 44-8046, został zestrzelony 7 października 1944 r. podczas nalotu na fabrykę benzyny syntetycznej w Policach. Na pokładzie znajdowało się 11 członków załogi. Do dzisiaj 4 z nich uważanych jest za zaginionych.
Wystawa składa się z 25 plansz. Każda plansza ma wymiary metr na metr. Oprócz plansz wystawa prezentuje elementy wydobyte podczas pogłębiania toru wodnego Szczecin-Świnoujście.