Historia B-17 znalezionego w Zalewie Szczecińskim

Dziedzictwo Morza

21 listopada 2022

Silnik samolotu B-17, wydobyty z Zalewu Szczecińskiego

Silnik Latającej Fortecy 44-8046 wydobyty z Zalewu Szczecińskiego w trakcie pogłębiania toru wodnego Świnoujście-Szczecin.

Latająca Forteca 44-8046

Bombowiec Boeing B-17G o numerze płatowca 44-8046 z 457 Grupy Bombowej 750 Eskadry Bombowej Sił Powietrznych Armii Stanów Zjednoczonych został zestrzelony 7 października 1944 r. nad Zalewem Szczecińskim. Ostatni raz widziano go o godzinie 12:52.

Muzeum Oręża Polskiego jest w posiadaniu kopii odtajnionych akt, które otrzymało od amerykańskiej agencji rządowej Defense POW/MIA Accounting Agency (DPAA). Właśnie dzięki tej dokumentacji możemy poznać ostatnie, tragiczne chwile lotu. Bezpośrednim celem bombowca była fabryka benzyny syntetycznej w Policach koło Szczecina.

Załoga

Na pokładzie znajdowało się 11 członków załogi:

  1. płk James R. Luper – dowódca
  2. Alfred W. Fischer – pierwszy pilot
  3. mjr Norman A. Kriehn
  4. William J. Morrow
  5. Henry P. Loades
  6. Frederick N. Asbell
  7. mjr Gordon H. Haggard
  8. Edward A. Jr. McNeal
  9. sierż. Ancil U. Shepherd
  10. sierż. John W. Koehler
  11. sierż. John H. Derling
Historia B-17 znalezionego w Zalewie Szczecińskim, DZIEDZICTWO MORZA
Szczątki samolotu B-17 w Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu

Misja

Samolot wystartował z lotniska o kryptonimie Station 130 w Anglii. Cała grupa licząca 149 bombowców B-17, wchodząca w skład 8 Armii Lotniczej Stanów Zjednoczonych, miała za zadanie zbombardować fabrykę benzyny syntetycznej w Policach. Po zakończonej misji do bazy nie powróciło 17 zestrzelonych maszyn, a z tych, które wróciły 106 było uszkodzonych.

B-17 44-8046 już podczas zbliżania się do celu, w wyniku intensywnego i celnego ognia niemieckiej artylerii przeciwlotniczej, został uszkodzony. Zgodnie z zeznaniami naocznych świadków najpierw zapalił się silnik nr 2, a potem prawdopodobnie silnik nr 3. Po zapaleniu się silnika nr 2 samolot wypadł z szyku i wszedł w stromy ślizg, przez chwilę był pod kontrolą, a później zaczął spadać ostro po spirali. Odpadło prawe skrzydło, a potem część ogonowa, następnie eksplodował w powietrzu i rozpadł się na wysokości około 15000 stóp. Według raportu wszystkie fragmenty samolotu spadły do Zalewu Szczecińskiego. Świadkowie zeznają, że widzieli również od 2 do 9 spadochronów, z czego jeden w płomieniach. Samolot prawdopodobnie nie zrzucił bomb, ponieważ drzwi od komory bombowej były zamknięte.

Historia B-17 znalezionego w Zalewie Szczecińskim, DZIEDZICTWO MORZA
Formacja B-17 G nad Europą. Domena publiczna. U.S. Air Force photo

W odtajnionych aktach znajdują się informacje o niektórych członkach załogi. Sierż. John W. Koehler zmarł w szpitalu w Szczecinie 07.10.1944 r. i został pochowany na Cmentarzu Wojskowym w Szczecinie. Ciało por. Edwarda A. Jr. McNeala zostało wyrzucone na brzeg w dniu wybuchu samolotu i również pochowane na cmentarzu. Dowódca płk James R. Luper, por. William J. Morrow i mjr Norman A. Kriehn zostali wyciągnięci z wody przez jednostkę niemieckiej marynarki wojennej i trafili do niewoli. Williama Morrowa przewieziono jako jeńca wojennego do Szpitala Marynarki w Świnoujściu. Por. Frederick N. Asbell został wzięty do niewoli w miejscowości Święta niedaleko Polic w dniu katastrofy ok. godz. 14:00. Ciężko ranny kpt. Henry P. Loades zmarł i został pochowany na cmentarzu w Szczecinie.

Historia B-17 znalezionego w Zalewie Szczecińskim, DZIEDZICTWO MORZA
Silnik Latającej Fortecy w Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu

Z zachowanej relacji dowódcy płk Jamesa R. Lupera wiemy, że zadaniem bombowca B-17 było prowadzenie formacji i nawigacja w trudnych warunkach atmosferycznych. Samolot wykonywał bardzo ważne zadanie, na co wskazuje skład osobowy załogi, ponieważ z 11 lotników aż 8 stanowili oficerowie, zaś 3 pozostałych to podoficerowie wyżsi. Z relacji sierż. Alberta G. Williamsa z innego bombowca, który brał udział w Misji 133, dowiadujemy się, że płk James R. Luper kierował samolotem P.F.F. (Pathfinder Force), czyli jednostką wyposażoną w specjalistyczny radar H2X, zwany kolokwialnie Mickey.

Według współpracującej z Muzeum Katedry Medycyny Sądowej Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie oraz amerykańskich historyków z organizacji Defense POW/MIA Accounting Agency, w pozostałościach samolotu leżących gdzieś w Zalewie Szczecińskim, oprócz uzbrojenia i ładunku bomb, mogą znajdować się szczątki 4 zaginionych członków załogi.

To powinno  Cię zainteresować

Propozycje

B-17 z Zalewu Szczecińskiego. Badania dna przy pomocy echosondy

B-17 z Zalewu Szczecińskiego. Badania dna przy pomocy echosondy

26 października br. na Zalewie Szczecińskim były prowadzone dalsze prace mające za zadanie zlokalizowanie kolejnych szczątków amerykańskiego samolotu B-17G. Tym razem jednostka pływająca Echo 2 szczecińskiej firmy Escort wraz ze specjalistami z firmy Innomar Technologie GmbH z Rostoku badała muliste dno akwenu.

Rejs pamięci w hołdzie dla amerykańskich lotników

Rejs pamięci w hołdzie dla amerykańskich lotników

7 października 2022 r., na Zalewie Szczecińskim odbyła się wyjątkowa uroczystość. Rejs pamięci, który został zorganizowany w hołdzie dla bohaterskich amerykańskich lotników, którzy zginęli 78 lat temu podczas walki z hitlerowskimi Niemcami.

B-17 z Zalewu Szczecińskiego – analiza danych

B-17 z Zalewu Szczecińskiego – analiza danych

Z dużą dozą prawdopodobieństwa możemy założyć, że odnaleźliśmy dalsze pozostałości samolotu, którego elementy wydobyto podczas inwestycji „Modernizacja toru wodnego Świnoujście- Szczecin do głębokości 12,5 m”.

Wrak samolotu w Zalewie Szczecińskim

Wrak samolotu w Zalewie Szczecińskim

W sierpniu 2022 r. podczas projektu: ,,Wraki Zalewu Szczecińskiego 2022” realizowanego przez Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu, Starostwo Powiatowe w Kołobrzegu, Zachodniopomorskie Stowarzyszenie Dziedzictwo Morza, Firmę Escort oraz Zakład Robót Hydrotechnicznych i Podwodnych UW Service, przy współpracy Katedry Medycyny Sądowej Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego i Muzeum Obozów Jenieckich został zlokalizowany wrak samolotu.

Na tropie BOLKA

Na tropie BOLKA

Na początku 2010 roku do członków naszego stowarzyszenia dotarła informacja o wraku holownika parowego, znajdującego się w jednym z kanałów dochodzących do Jeziora Dąbie koło Szczecina.